Notícies

L'ACADÈMIA COMENÇA AL FEBRER EL PROJECTE AULA DE FORMACIÓ

XXX

L'Aula de Formació de l'Acadèmia Catalana de la Música, amb la col.col·laboració de l'Associació Professional de Representants i Mànagers (ARC) i del Mercat de Música Viva de Vic (MV),  ofereix cursos de desenvolupament professional ideats tant per a músics com per a professionals de la indústria, per tal que tinguin l'oportunitat de conèixer vies de promoció internacional,  models de negoci, els canvis de paradigma de la cultura digital o aspectes de la gestió dels drets de propietat Intel·lectual entre molts d'altres.

Els cursos seran impartits per ponents professionals en actiu en sessions dinàmiques i participatives que possibiliten l'anàlisi particular dels projectes propis dels participants.

Iniciem aquesta activitat formativa al febrer amb un Curs d’iniciació al management musical i un Taller d’internacionalització per a músics i formacions musicals.

El Curs d’iniciació al management musical tindrà lloc el 19, 20 i 21 de febrer i pretén dotar als alumnes d’una visió integral de la indústria musical mitjançant la descripció de cadascuna de les figures professionals que la conformen, aclarint el seu rol i tasques particulars, així com les distintes relacions laborals existents entre elles. A partir de la descripció transversal de la cadena de valors del sector, s’aprofundirà en el management musical, i en la figura i funcions del mànager. Els professors d'aquest curs seran Jordi Gratacós, president de l'Associació de Mànagers i Representants (ARC); Xavi García, manager de Love of Lesbian i Gerardo Sanz, manager de Manel i Mishima.

El Taller d’Internacionalització per a Músics i Formacions Musicals tindrà lloc el 28 de febrer i 1 i 2 de març i estarà dirigit per Toni González, enginyer i consultor expert en la gestió internacional de la cultura. Serà un curs adreçat a músics i artistes, responsables de grups, empreses de producció i distribució de la música que vulguin emprendre una estratègia d’ampliació de circuits, així com a responsables de centres de creació, festivals, centres o entitats de suport a projectes musicals interessats en promoure’s a escala internacional. 

L'AMJM ENS ATORGA EL PREMI A L'ASSOCIACIONISME

xx

L'Acadèmia va rebre dilluns el Premi a l'associacionisme que atorga l'Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya (AMJM), per esdevenir l’ens articulador del sector musical a Catalunya. 

Aquests premis, que se celebren de manera anual des de 1993, volen reconèixer la feina dels músics i professionals del sector del jazz i la música moderna a Catalunya i es van lliurar dilluns a Barcelona en un acte conduït pel periodista  Bruno Sokolowicz.

Els premis que es van atorgar són:

Premi al treball discogràfic: per la valentia dels socis de l’AMJM que treuen disc.

Premi a l’associacionisme: a l’Acadèmia Catalana de la Música, per esdevenir l’ens articulador del sector musical a Catalunya.

Premi a l’impuls a la música en viu: al Sunset Jazz Club de Girona, espai de referència de la música en viu a la ciutat, per la seva programació habitual i per la promoció de diversos cicles.

Premi a la trajectòria: a Horacio Fumero.

Premi Especial de la Junta Directiva: Albert Bardolet, pel seu treball per fer possible el Pla Integral de la Música de Catalunya .

Després del lliurament dels premis, la festa va culminar amb la celebració d’una Jam session, que van obrir el Marco Mezquida (piano), Horacio Fumero (contrabaix) i Jorge Rossy (bateria) i en la qual es van anar sumant diferents músics assistents.

 

 

ELS PREMIATS

 

PREMI AL TREBALL DISCOGRÀFIC

Amb aquest premi es vol reconèixer la valentia dels socis de l’AMJM que han tret disc al llarg del 2017. Més de 50 referències han vist la llum aquest any, recollint diversos estils dins del jazz i la música moderna, noves creacions amb noves visions de temes d’altres autors que permeten veure la qualitat de la música que es fa avui a Catalunya.

 

PREMI A L’ASSOCIACIONISME: ACADÈMIA CATALANA DE LA MÚSICA

D’ençà la seva fundació el 2011, per un col·lectiu de músics professionals, l’Acadèmia ha anat articulant-se com a entitat que ha d’aplegar tot el sector de la música a Catalunya: músics amateurs i professionals de tots els gèneres, representants de la indústria, ja siguin promotores, festivals, discogràfiques, representants i mànagers, entitats de gestió, sales de música en viu, així com centres d’ensenyament musical públics i privats, estudis de gravació, crítics musicals i un llarg etcètera de professions i professionals vinculats a la música.

L’Acadèmia vol posar en valor la música produïda a Catalunya, el seu patrimoni musical i la seva internacionalització; i promocionar l’activitat creadora, acadèmica, industrial i auxiliar dels seus professionals. Va néixer amb l’objectiu de garantir l’accés a la música de tots els ciutadans i esdevenir interlocutor principal amb les institucions i administracions per incidir de manera activa en les polítiques laborals, socials i culturals que afecten el sector de la música, els seus treballadors i practicants.

PREMI A L’IMPULS A LA MÚSICA EN VIU: SUNSET JAZZ CLUB DE GIRONA

Des de la seva inauguració, durant les Fires de Girona de l’any 2001, el Sunset Jazz Club, situat al centre històric de la ciutat (Barri Vell) ha esdevingut un local de referència per als amants del jazz i d’altres estils musicals. La seva acurada programació acull artistes nacionals i internacionals de renom i prestigi reconegut.

Tot i les dificultats administratives amb què es va trobar abans de poder obrir, ha ofert més de 2.000 concerts i manté una programació estable d’almenys quatre actuacions a la setmana.

El Sunset també ha esdevingut promotor i col·laborador en diversos cicles, com el Jazz a la Fresca, el Festival Jacophonic, Jazz & Fires o el Black Music Festival. Aquest any ha acollit un dels concerts del Festival L’Hora del Jazz-Memorial Tete Montoliu, organitzat per l’AMJM.

A més ha ampliat els seus usos, oferint classes magistrals o cedint l’espai com a sala d’assaig i enregistrament, i acollint audicions comentades i projeccions.


PREMI A LA TRAJECTÒRIA: HORACIO FUMERO

Nascut a Argentina, el 1949, estudia al seu país d’origen i a Ginebra (Suïssa). Al 1973 va viatjar a Europa amb Gato Barbieri, per participar al Montreux Jazz Festival i realitzar diverses gires pels principals Festivals de Jazz d’Europa.

S’estableix a Barcelona el 1980, formant part del trio estable de Tete Montoliu des del 1981 fins la mort del pianista al 1997. Des del 1999 actua en les edicions del Concert Homenatge a Tete Montoliu organitzat per SGAE. També ha actuat com a solista a diverses orquestres, com l’Orquestra de Cambra del Teatre Lliure de Barcelona.

Ha treballat i treballa habitualment amb músics de diverses nacionalitats i estils com Freddie Hubbard, Johnny Griffin, Horace Parlan, Danilo Perez, Joe Newman, Harry “Sweets” Edison, Philip Catherine, Bobby Hutcherson, Benny Golson, Chano Domínguez, Chicuelo, Martirio, Mayte Martín, Ginesa Ortega, Miguel Poveda, Lluís Vidal, Albert Bover, David Xirgu, Gorka Benítez, Jorge Pardo, Manel Camp, Rodolfo Mederos, Pablo Mainetti, Adrián Iaies, Susana Rinaldi, etc.

Dins els premis i reconeixements obtinguts per la seva trajectòria professional destaquen l’atorgat per Jazz entre amigos (TVE, 1989); per la revista Enderrock, com a millor artista jazz al 2006 o el JazzTerrasMan al 2013, a més d’una nominació al Grammy amb Adríán Iaies.

Actualment viu a Barcelona i combina la seva activitat artística amb la docència, com a professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i el Conservatori Superior del Liceu de Barcelona.

 

PREMI ESPECIAL DE LA JUNTA DIRECTIVA: ALBERT BARDOLET

Nascut a Torelló al 1965, és músic. Format a l’Escolania de Montserrat, i després a l’Escola de Música de Barcelona, sota el mestratge de Lluís Claret, es va incorporar a l’Orquestra Simfònica del Vallès des del seu inici, essent el seu president del 1998 al 2008. A més ha estat professor de violoncel al Conservatori de Vic.

Des del 2011, és director de l’àrea de Música de l’Institut Català d’Empreses Culturals, entre l’activitat realitzada, destaca el treball en l’elaboració del Pla Integral de la Música de Catalunya, nascut amb l’objectiu d’esdevenir el marc permanent d’interlocució entre el Departament de Cultura i la resta d’administracions competents en matèria cultural amb el conjunt del sector de la música de Catalunya.

 

XX

UNITAT EN LA DEFENSA DELS INTERESSOS DELS MÚSICS

xx

Els representants de les sales de concerts, dels mànagers, representants i promotors i de les associacions de músics constituïts en grup de treball en el si de l’Acadèmia, acorden impulsar la unitat d’acció en defensa dels interessos dels músics i professionals del sector.

Aquest acord es fonamenta en dos objectius generals:

  1. Instar a la reforma del Decrets 1435/1985 i 2621/1986 en base al mandat parlamentari de 2007 i al reconeixement per part del Ministerio de Empleo y Seguridad Social de la problemàtica laboral dels músics, creant una comissió de treball conjunta entre les associacions de professionals i el ministeri.
  1. Crear la figura del músic intèrpret executant dins del Règim Especial dels Treballadors Autònoms, mitjançant el corresponent epígraf i la seva regulació.

El grup de treball apel·la a la necessitat urgent d’aquesta nova regulació per donar la cobertura legal i social adient tan a músics com a organitzadors i/o promotors de música en directe. Una regulació que no només afavoriria els professionals de la música sinó també a la pròpia administració pública pel que suposaria d’increment en termes de recaptació.

El grup de treball ha acordat traslladar aquest acord unànime en nom de l’Acadèmia Catalana de la Música, a les organitzacions de músics, sales de concerts, mànagers, representants i promotors que operen en el conjunt de l’estat espanyol, així com als diferents grups polítics que integren la subcomissió parlamentària que treballa en l’elaboració del Estatut de l’Artista.

L'ACADÈMIA CATALANA DE LA MÚSICA CONSTITUEIX NOVA JUNTA

xx
 
L'Acadèmia Catalana de la Música ha constituït una nova junta resultat de la votació celebrada la setmana pasada en una asamblea a Barcelona. Entre molts d'altres temes, a l'Assemblea es va destacar que l'Acadèmia està oberta a tothom. Que qualsevol persona pot plantejar la creació d'un grup de treball i tenir el poder i la capacitat de desenvolupar el seu projecte amb l’aixopluc de l’Acadèmia. També que vo​l​ ser un instrument útil pel sector, i que aquesta es la línia amb la qual està treballant ara. També es va estar d'acord en que l'Acadèmia ha d’ampliar la base social, ja que té un gran potencial de socis. 
També es va destacar que actualment el pressupost en cultura a Catalunya és molt baix (un 0'7%) i que estem lluny de la mitjana europea, així com que és sorprenent que la música estigui encara fora dels currículums escolars del sistema educatiu. Que s'ha de treballar per aglutinar a tots els sectors que composen la cadena de valor de la de la música en el nostre país.
 
La nova junta queda constituïda així:
 
JUNTA DIRECTIVA
 
Està formada pel president, cinc membres del consell acadèmic i cinc membres del consell d'entitats.
Gerard Quintana Rodeja, President                              
Jordi Gratacós i Rigall, Vicepresident
Eva Faustino Ribas, Secretària
Eduard Balaguer Armengol, Tresorer
Jesús Sahún Castet (Joni), Vocal
Laura Durán Bofarull, Vocal
Lluis Rodriguez Salvà, Vocal
Josep Maria Costa Perarnau (Giuseppe), Vocal
Lluis Torrents Cruz, Vocal
Carles Farràs Vilaginés, Vocal
Guillem Arnedo Gaute, Vocal
 

CONSELL ACADÈMIC

Natxo Tarrés García, Músic, compositor i activista social
Anna Veiga Patiño, Gestora cultural i licenciada en dret
Jesús Sahún Castet (Joni), Promotor discogràfic, mànager i músic
Eduard Iniesta Torres, Músic, compositor i advocat
Carmen Zapata Corbalán, Gestora cultural, activista i programadora
Josep Maria Costa Perarnau (Giuseppe),  Músic i gestor cultural
Jordi Novell Demestres, Economista i gestor cultural
Laura Durán Bofarull, Periodista, directora artística i gestora cultural
Eduard Balaguer Armengol, Músic i gestor cultural
Lluis Rodriguez Salvà, Concertista de piano, pedagog i musicòleg

 

MEMBRES DEL CONSELL D'ENTITATS A LA JUNTA DIRECTIVA 

Lluis Torrents Cruz, President de l'Associació de Sales i Concerts de Catalaunya (ASACC)
Carles Farràs Vilaginés, President de l'Associació Catalana d'Escoles de Música (ACEM)
Eva Faustino Ribas, Directora gerent de l'Associació de Productors i Editors fonogràfics i videogràfics de Catalunya (APECAT)                                                    
Jordi Gratacós i Rigall, President de l'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC)
Guillem Arnedo Gaute, President de l'Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya (AMJM)

CRÒNICA DEL PRIMER FÒRUM DE L'ACADÈMIA

XX

El passat dijous 23 de novembre vam celebrar a Barcelona el primer Fòrum de l’Acadèmia Catalana de la Música, la primera activitat de caràcter públic que organitzava l’Acadèmia des de la seva fundació. 

El Fòrum va obrir amb una conferència a càrrec d'Adam Jeanes, director de música de l’Arts Council England de Londres, una institució pública que inverteix cada any aproximadament entre 60 i 70 milions d'euros en educació musical al Regne Unit. Gran part d’aquest finançament va destinat als Music Hubs que actuen de manera local per garantir que tots els nens del Regne Unit puguin accedir amb les mateixes oportunitats i garanties a l'educació musical. Actualment compten amb 120 Hubs distribuïts per tot el país, amb els quals volen garantir la igualtat d'accés i de progrés. Anualment, aproximadament 1 milió d'infants accedeixen a la música a través d'aquests Hubs. Adam Jeanes destacava  també que "l'accés a la cultura els ajuda en les seves capacitats i els hi dóna confiança per tenir més influència positiva en altres aspectes de la seva educació".

Posteriorment a aquesta conferència i va haver un debat moderat per Miquel Cuenca i Villamajó, gestor cultural i president de Joventuts Musicals d'Espanya, en el qual van participar els principals responsables de centres d’ensenyament musical de Catalunya: Josep Borrás, director de l’ESMUCLluis Cabrera, president de la Fundació Taller de Músics; Maria Serrat, directora general del Conservatori del Liceu; Sonia Lanau, de l'ACEMPau Manté, responsable de formació del projecte Cases de la Música; Jeroni Pagant, Cap d’estudis dels Centres Educatius Jam SessionOlga Adroher, Cap de Servei d‘Ensenyaments de Règim Especial; Sergi Diaz, president de l'EMIPAC.

Tots ells van assenyalar la importància de tenir un bon accés a l'educació, però també que les escoles s'han de posar al dia amb les noves formes d'educació que han sorgit arrel de les noves tecnologies, que falten docents formats en educació musical o músics formats per poder ensenyar, que falta formació constant en el professorat i, sobretot, molta consciència del poder sociabilitzador de la música a les aules i escoles. Lluis Cabrera també va assenyalar, que "tot i que l'educació és important, no sempre és necessària i que a cap músic li demanen una titulació per pujar a un escenari. Que el que falten són més escenaris i més polítiques per ajudar als músics a donar-se visibilitat".

A continuació va tenir lloc la sessió  'La Música i el món municipal: mercat, valors culturals i gratuïtat', presentada pel periodista musical Xavier Cervantes i amb un debat posterior moderat per Eduard Iniesta.

Cervantes va posar sobre la taula temes com: són els ajuntaments els grans promotors de la música al nostre país?, la gratuïtat dels concerts (sobretot per part dels ajuntaments) ha afectat a la indústria musical de Catalunya?, són abusives les contractacions musicals (en les quals els músics sovint són considerats contractualment com una empresa i no com a treballadors)? i també si hi hauria d'haver un manual de bones pràctiques per a tots aquells festivals de música públics (i també per a tots aquells de caràcter privat que reben algun tipus de subvenció pública) com, per exemple, que hi hagi una vigilància de paritat de gènere en les seves programacions. 

Aquesta presentació va desencadenar una reflexió conjunta sobre les polítiques municipals a l'entorn de la música al nostre país amb  Carmen Zapata, gerent d'ASACCJordi Gratacós, president de l’Associació de Representants i MànagersGuillem Arnedo, president de l'AMJMJosep Reig, president de MUSICATMontserrat Chacón, regidora de Cultura de l'Ajuntament de Sabadell; Narcís Casassa, director de l'àrea de Cultura de l'Ajuntament de Girona; i Josep Parés, president de la Federació de Societats Musicals. 

Tots van estar d'acord, en major o menor mesura, que la celebració de concerts gratuïts, una herència dels anys 80, ha afectat a la indústria del país. Majoritàriament els ajuntaments assenyalaven que la gratuïtat és positiva si té una finalitat i uns objectius, com donar visibilitat a músics que d'altra manera no tindrien espais d'exhibició. En aquesta línia Guillem Arnedo assenyalava que 'a nosaltres, al festival l'Hora del Jazz ens ha donat visibilitat i l'oportunitat a molts músics desconeguts d'actuar davant d'una plaça plena de gent.' En canvi, Carmen Zapata i Jordi Gratacós assenyalaven, respectivament, que "la gratuïtat afecta de manera diferent... per una sala és una competència deslleial i perversa, perquè acaba perjudicant als mateixos músics' i Gratacós, coincidia "que la gratuïtat és molt perversa perquè no eduques al públic, que no dóna valor al que estan consumint". Tot i així, tots van estar d’acord que és un problema molt difícil de canviar i que el que falta, sobretot, és molta educació musical per aprendre a escoltar música, que sense públic format i crític no hi ha indústria possible. 

El Fòrum va cloure amb un concert dirigit per Xavi Lloses i presentat per Jordi Turtós que va exposar la filosofia amb la qual vol treballar l’Acadèmia, posant en valor la música del país i el seu patrimoni. 

Aquest concert va retre homenatge als músics fundadors de l'Acadèmia, alguns d'ells també van formar part del moviment musical laietà: Max Sunyer, Eduard Iniesta, Carles Vidal, Manel Camp, Santi Arisa, Pep Picas, Domènec González de la Rubia, Miquel Àngel Pascual, Laura Simó, Toti Soler, Joan Vinyals, Joan Albert Amargós, Francesc Borrull. En un moment molt emotiu, tots ells, exceptuant Toti Soler i Laura Simó (que no van poder assistir) van pujar a l’escenari per rebre el guardó de Membres d'Honor de l'Acadèmia

Les obres seleccionades van ser un tastet de tot el moviment musical que va suposar l'Ona Laietana. Amb el mateix Xavi Lloses sobre l'escenari i acompanyat per David Soler, Oriol Roca Miquel Sospedra van anar sonant: Bon dia Lluna! (La i Batiste) per Ernest Crusats (La Iaia), Odio en las cabernas (Tropopausa) pel trompetista Raynald ColomVindrà la llum (Toti Soler) per Xarim ArestéDansa de quitxalla (La Dharma) per Arts Nova QuintetEarth's Daughter (Màquina) per Núria GrahamPreludi i record (Iceberg) per Nico RoigNoia de porcellana (Pau Riba) pel tenor David HernàdezTo de re (Mirasol) per Jordi Molinai finalment, i acompanyada per tota la resta d'artistes sobre l’escenari, Pasqua Florida (Sisa) per Bikimel.