Acadèmia Catalana de la Música Parlem amb Eva Faustino sobre la regulació dels drets d'autor a Europa

Parlem amb Eva Faustino sobre la regulació dels drets d’autor a Europa

Eva Faustino, directora gerent de l’Associació de Productors i Editors fonogràfics i videogràfics de Catalunya (APECAT), és advocada experta en propietat intel·lectual. Parlem amb ella sobre l’aprovació a l’Eurocambra de la nova directiva que estendrà els drets d’autor a internet.

El Ple de l’Eurocambra ha aprovat la Directiva europea que renova els drets d’autor digital a nivell europeu. Per què és una bona notícia?

Un dels principals objectius de la Directiva europea sobre els drets d’autor, que es va aprovar al Parlament Europeu el passat 26 de març, és reforçar la posició dels creadors en les seves relacions amb les plataformes digitals i equilibrar la remuneració que els autors i els artistes reben per la utilització digital de les seves obres i interpretacions. Des de la perspectiva dels autors i artistes, la Directiva vol millorar la seva participació en els ingressos provinents del digital i garantir la informació i el repartiment més transparent sobre l’explotació de les seves obres i interpretacions.

Quina és la problemàtica que afecta els creadors pel que fa als continguts que es pugen a les grans plataformes?

Algunes plataformes de continguts, com ara YouTube, no remuneren als creadors de forma justa ja que no tenen llicenciats alguns drets amb els titulars de les obres que exploten. Aquesta situació genera la desprotecció dels creadors que, a nivell pràctic, veuen com els seus ingressos per streaming són molt més baixos del que correspondria.

Actualment, les grans plataformes imposen les seves condicions de forma unilateral. Per exemple, l’any passat, YouTube va decidir que els canals amb menys de 1000 subscriptors i menys de 400 hores de visionat deixaven de monetitzar, afectant a milers de petits segells i artistes autoeditats.Els segells i artistes reben de mitjana deu vegades menys per stream a YouTube que a través de serveis amb un sistema de llicencies més correcte o equitatiu com Apple, Tidal, Spotify o Deezer. La situació és encara pitjor per al repertori no anglosaxó ja que, al prendre com a base per la remuneració la publicitat que s’inclou en els vídeos, els videocips en espanyol, o pitjor en català, eusquera o gallec, perceben molt menys respecte el contingut cantat en anglès. Com a càlcul aproximat, sembla que el pagament per stream de YouTube per a un estatunidenc és de 0.00074 dòlars, mentre que a Espanya, pel mateix ús, es pot rebre 0,00019 euros de mitjana. Sembla evident que el mercat digital a Europa està discriminat en favor de les grans corporacions d’Estats Units.

La mesura ha estat criticada per suposar un “risc per les llibertats”, fins a quin punt significa un risc real? De quina manera afectarà als usuaris de les plataformes?

El suposat “risc per les llibertats” és el que volen fer creure les grans plataformes digitals per evitar la pèrdua de la seva posició predominant. Al meu parer, la norma no implica cap risc per a la difusió de continguts musicals; aquest debat té més a veure amb la regulació dels drets de les editorials de premsa i tampoc és real, atès que el que marca la Directiva és que la plataforma garanteixi la identificació i monetització de qui fa una inversió i un esforç empresarial per generar continguts editorials de qualitat que es consumeixen en línia.

De quina manera afectarà aquesta norma als usuaris?

Crec que, finalment, la situació es resoldrà en l’entorn del mercat i en l’àmbit professional i que l’usuari no tindrà cap tipus d’impacte en el seu ús. El que s’imposarà com a necessitat serà un nou sistema de llicències i una nova interlocució entre plataformes i proveïdors de continguts per garantir l’ús legítim que es vol oferir a l’usuari. En resum, la Directiva no limitarà als usuaris per a carregar contingut, al contrari, només clarifica la posició de les plataformes digitals de distribució massiva de continguts i confirma que són els responsables d’obtenir les llicències d’ús dels titulars.

S’espera que la mesura entri en vigor d’aquí dos anys, és massa temps?

Des del meu punt de vista, anem tard. Des de fa anys el repte ha estat aconseguir justícia i equitat en el Mercat digital dels continguts protegits per drets d’autor. La Directiva va en la línia d’aquest repte, però encara hi ha molta feina a fer. En aquesta ocasió, i vull pensar que és un reflex d’un canvi més profund i perdurable en la indústria de la música, hem aconseguit la cohesió necessària d’editors musicals, productors de fonogrames i artistes independents per visibilitzar la realitat de l’accés als continguts en línia i aconseguir un impacte en la política europea. Ara ens queda traslladar aquesta directiva a la legislació espanyola, i confio a poder seguir treballant tots junts per un mercat digital més just, ètic i equitatiu.

Deixa un comentari