Acadèmia Catalana de la Música Presentem un Pla de Rescat en un moment límit per a la supervivència del sector de la música a Catalunya

Presentem un Pla de Rescat en un moment límit per a la supervivència del sector de la música a Catalunya

Tot i la declaració de la cultura com a bé essencial per part del Govern, el sector musical, i en especial el d’iniciativa privada, se sent menystingut, es troba sense ajuts efectius per rescatar-lo i en una situació límit que posa en perill la seva continuïtat.

Des de l’Acadèmia hem presentat a diferents conselleries del Govern (al President, a Cultura i a Economia, Treball i Empresa) un Pla de Rescat amb xifres i dades sobre la devastadora situació que viu el sector actualment, en el qual els hem exposat l’estat actual de la problemàtica del sector amb un paquet de mesures per poder rescatar-lo en un moment límit per a la seva supervivència.

 

Aquestes són les principals xifres (que trobareu més ampliades al Pla de Rescat):

– Hi ha hagut una reducció del 75% de l’activitat respecte a l’estiu anterior. Un 90% dels músics tenen entre 0 i 10 concerts contractats o aparaulats pel darrer trimestre 2020 i un 70% dels músics no tenen cap concert contractat o aparaulat pel 2021.

– Tan sols el 15% dels músics han pogut accedir a l’atur extraordinari per artistes i només el 18% dels músics s’han pogut acollir a la prestació per cessament d’activitat d’autònoms.

– Entre el 10 de març i l’1 de setembre de 2020, el sector discogràfic català ha perdut aproximadament un 65% dels ingressos. Les edicions de discos físics i els llançaments recents han deixat d’ingressar un 85%, mentre la distribució digital ha caigut al voltant d’un 25%.

– El 95% de l’activitat a les sales de concerts ha estat cancel·lada, amb una afectació de 1.623 treballadors afectats, 1.500.000€ d’estimació d’ingressos setmanals perduts, 150 concerts cancel·lats per setmana, amb un total de 40.500.000€ d’ingressos perduts, més de 4.000 concerts cancel·lats i uns 10.000.000€ de pèrdues directes provocades pels costos de manteniment de les sales en situació de tancament. A banda, cal tenir també present el sector de l’oci nocturn a Catalunya, que inclou també altres locals d’ambientació musical i que està format per 3.600 empreses que generen 37.000 llocs de treball i representen un 1,8% del PIB.

– Des de l’inici de la pandèmia els treballadors afectats per acomiadaments o ERTO’s a empreses, grups de música, managements, promotores, representants i empreses de serveis i autònoms ha afectat a 40.280 persones, que significa un 76% dels professionals i una pèrdua real de facturació de 110.000.000€.

– Entre l’1 de març i el 30 de setembre s’han suspès fins a 10.037 esdeveniments, que haurien acollit fins a 8.500.000 espectadors.

– Pel que fa a la situació referent a les escoles de música de titularitat privada, estimen en 725.000€ els ingressos no percebuts pel període de març a juny del 2020, unes pèrdues derivades de despeses estructurals de 280.000€ i una afectació directa de 300 professors, 4.800 alumnes i 20 escoles de titularitat privada.

Aquestes xifres donen a intuir un futur devastador pel futur immediat del sector si no s’implementen mesures i ajuts urgents i efectius. Davant d’aquestes xifres l’Acadèmia Catalana de la Música ha presentat un paquet de mesures urgents per rescatar el sector en un moment límit per a la seva supervivència.

 

Entre les preocupacions principals per part del sector hi trobem:

– Els ajuts poc efectius pels músics (que en la majoria de casos no han pogut accedir als ajuts o aquests han sigut insuficients).

– Els ajuts poc concrets i efectius per tota la cadena de valor del sector musical, i especialment preocupant la manca de compromís per part de les administracions per estructurar el sector i solucionar la problemàtica de la contractació dels músics i professionals i treballadors de la cultura. El fet de no tenir el sector estructurat està provocant que molts d’aquests professionals estiguin encaminant la seva trajectòria professional cap a altres sectors.

– Unes restriccions d’aforament que consideren desproporcionades en comparació amb la resta de sectors econòmics i que agreugen encara més l’actual situació del sector de la música a Catalunya. Tot i que amb les noves mesures està permès obrir amb unes restriccions concretes, no és econòmicament rentable i, a més, el principal problema és que no es pot exercir l’objecte principal de l’activitat.

– Es considera que el sector de la música és un sector especialment damnificat per la seva pròpia activitat i, per tant, reclama uns ajuts proporcionats, concrets, i específics per poder rescatar-lo.

– El poc compromís per part de la major part de l’administració pública a l’hora de prioritzar o tirar endavant les programacions previstes pel 2020.

– L’estructuració d’un marc legal per l’activitat digital, que ara mateix està poc o gens retribuïda i és una realitat que el sector ha de regular.

– La necessitat de construir i posar en marxa un marc normatiu que acompanyi la decleració de la Cultura com a bé essencial.

– I una especial preocupació fixada en el sector privat on la desaparició de les sales i els esdeveniments musicals com concerts o festivals, que poden ser un fet gairebé irreversible que deixarà el territori sense uns espais imprescindibles pel naixement i l’evolució de la carrera dels artistes.

 

Davant d’aquestes preocupacions l’Acadèmia ha presentat un Pla de Rescat (que us podeu descarregar a continuació):

PLA DE RESCAT

Deixa un comentari